En färgskala utan färger

Förra hösten ville jag ha ett par röda jeans. Ett infall som växte till ett stort habegär, jag var bara tvungen att finkamma varenda klädaffär som säljer jeans. Det är många. Jag misslyckades överallt.
- Röda? Sa du röda? Nej, det var inne för några säsonger sedan minns jag, men nu, tyvärr...
Lärdom 1.Mäns färgskala innehåller inte rött.
Vi sitter och sorterar klädhögarna som anlände i samband med L-G:s ettårsdag, mycket somrigt och marinblått, det mesta helt okej, några plagg kände vi att vi ville byta. När det skar sig lite väl mycket i föräldrarnas genusmagar.
I affären, en känd svensk klädkedja, höll jag på att ramla baklänges ner för rulltrappan. Det har ju blivit värre! Nu när retrotrenden verkar lagt sig har ordningen återgått till det normala. Alltså. Rosa till höger och blått till vänster. En informationschef på ett annat stort företag förklarade en gång i en intervju tanken bakom det här helvetsgapet. Jo,sa hon, barn som har ett större syskon av det andra könet ska inte vilja ärva och då blir föräldrarna tvungna att köpa en ny uppsättning kläder. Vi är ett vinstdrivande företag, vi är inte ute efter att förändra världen, la hon till. Som att det skulle behövas.
Tillbaka till affären. Flickavdelningen går bort nuförtiden, tyvärr. Att klä L-G i spets och volanger, vilket i stort sett alla kläder har på flicksidan, är inte helt okontroversiellt och inget vi vill göra längre. Men vi vill inte heller att han bara ska ha militärgrönt, marinblått och en massa bilar och dinosaurier. Efter att ha letat i över tjugo minuter hittade jag till slut en grå tröja och ett par jeansfärgade pantalonger.
Lärdom 2. Pojkars färgskala innehåller inga starka eller "varma" färger.

Kommentarer
Postat av: Bitte

Mäns färgskala innehåller rött, men bara om man är väldigt liten och köper barnkläder på H&M. Jag håller absolut med dig att det är så sjukt hur uppdelningen av kill- och tjejkläder är så markant i vissa affärer. Killar ska ha Batman, Spider-Man, skateboard. Tjejer ska vara prinsessor. URK! Ska man ha nåt annat får man betala så mycket för de.t

2010-05-13 @ 00:44:04
URL: http://bloggen.fi/paradox

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0