Sista gången igen, pappa!

Språkteoretikern i mig fick ingen semester i år. Ett gravt fall av grammatikalisering måste redas ut.
Sk semanstisk blekning florerar friskt, i mitt eget vardagsrum. Språkförstöraren är till råga på allt mig mycket närstående. Jag får stöd av Wikipedia:

"Grammatikalisering är en process då lexikala morfem, genom pragmatisk användning gradvis börjar uppfattas och behandlas som grammatiska morfem. Fyra kännetecken på att en grammatiseringsprocess har ägt rum:
Semanstisk blekning. Ökad frekvens. Ökad bundenhet. Fonetisk nötning. Grammatikaliseringsprocessen är diakron och ser ungefär likadan ut i alla språk men når olika långt och kan ta olika lång tid."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0