Accepterat vuxenbeteende 2- lär barn att ljuga och att hata sin kropp

- Nappt, sa han och sprang vidare i sina cirklar och blandade småhopp. Nä, det gick inte särskilt snabbt. Jag har sett många springa snabbare men jag har aldrig sett någon ha roligare under tiden.

Varför är det så j…a svårt för oss vuxna att uppmuntra just det– glädjen och lusten att röra på sig- istället för prestationen?  Att säga: ”va kul det ser ut att springa, jag tror jag blir sugen själv” istället för ”oj, va snabbt du springer, snabbast i världen”.  Så värderar vi ju vanligtvis inte vår egen löpning, ifall vi inte är elitlöpare och det har ingen av de jag hört säga så varit.

”Jag sprang så snabbt i lördags att jag varvade tre orienterare och en cyklist” ger direkt signalen av skam och smärta och att det nog inte blir fler rundor i år. Jämför med: "Det var så otroligt skönt att bli påmind om min kropp, att bara få andas och sträcka ut igen efter alla timmar framför datorn”.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0