Vuxenmoral=dubbelmoral

Fick frågan om jag kommer att säga åt mitt barn att ha cykelhjälm samtidigt som jag själv struntar i det. Så skönt det var att ärligt kunna säga: nej, det kommer inte att hända. Hur ful jag än tycker att jag ser ut ska hjälmen på, varje gång.
Det är en läxa och visdom jag lärt av barn på de dagis jag jobbat på. Jag minns fortfarande de gånger då föräldrar skamset kommit på morgonen och frågat om vi pratat om något särskilt dagen innan. Vid middagsbordet hade de fått en rejäl avhyvling av sitt barn. Skadeglatt sade jag förstås att jag inte hade en aning. Självklart deltar jag i den här dubbelmoralen men jag tycker de där utskällningarna är lika underbara varje gång.
Varför äter ni döda djur? Varför får jag bara äta godis på lördagar när du snusar varje dag? Varför måste jag ha flytväst när de stora inte har det? Flyter barn sämre?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0