Språket del 4

Nu forsar orden genom vår vardag. Jag har slutat att ropa hurra, försöker bara att vara naturlig och avspänd och prata med, så som jag alltid gjort.
- Lappil.
-Ja, det finns olika slags bilar. Som lastbil. Eller ambulans. Och så finns det  ju cyklar, som din trehjuling du vet. Och tunnelbanan.
- Lappil.
Vissa ord, som traktor och lastbil, misstänker jag har både en praktisk och symbolisk betydelse. Förutom  att de avser fordon  så verkar de kunna stå som symbol för något L-G gillar väldigt mycket. Det är i alla fall min gissning.
Sen har vi den andra kategorin ord, som blir vanligare och vanligare, där hans hjärna kopplar ett ord han hört till en sak han ser och instinktivt härmar. Ofta blir orden baklänges, som päärs - skräp. Vet att många barn också börjar med att skriva sina första ord, oftast sitt namn, baklänges.
Det finns nog inget mer fascinerande än barn och språk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0